arrow-up.svg moon.svg

Įmonėms prisitaikyti prie išmaniosios VMI sistemos – vis dar iššūkis

Prieštaringų vertinimų sulaukusi išmanioji VMI mokesčių administravimo sistema (i.MAS), į kurią visi PVM mokėtojai turi teikti elektronines sąskaitas faktūras, važtaraščius, bei standartizuotus buhalterinius duomenis, startavo šių metų spalio 1 d. Vis dėlto, nemaža dalis įmonių vis dar ieško optimalaus būdo, kaip pritaikyti savo turimas apskaitos sistemas, kad šios pateiktų rezultatus reikiamu formatu.

Didžiausi rūpesčiai – tarptautinėms įmonėms

Šių metų spalį startavo elektroninių važtaraščių (i.VAŽ) ir sąskaitų faktūrų (i.SAF) teikimo VMI sistemos, o nuo 2017 m. sausio 1 d. įmonės VMI turės nustatytais atvejais teikti ir standartinės apskaitos duomenų rinkmenos (SAF-T) failą.

Nors iš pirmo žvilgsnio užduotis atrodo nesudėtinga, aiškėja, kad pritaikyti skirtingą įmonių buhalterinę programinę įrangą, kad ji generuotų duomenis VMI reikalaujamu xml formatu, ne visuomet paprasta. Dažniausiai su problemomis susiduria užsienio kapitalo įmonės, kuriose visų šalių padaliniuose naudojama vieninga SAP, Oracle ar kitos panašios verslo valdymo/ apskaitos sistemos.

„Kalbantis su į mus besikreipiančiais klientais – užsienio kapitalo įmonių atstovais, neretai išgirstame, kad naujieji VMI reikalavimai tapo tikru galvos skausmu visam įmonės IT padaliniui, kuris dažnai būna ne Lietuvoje. Naujus funkcionalumus naudojamai sistemai atsisakoma sukurti dėl įvairių priežasčių, bet viena pagrindinių – didelė tokių pakeitimų kaina, nes funkcija reikalinga tik vienam, t.y. Lietuvos, padaliniui. Kita standartinė priežastis – IT padalinys dislokuotas, pvz. Indijoje, todėl kyla rimtų keblumų jiems išaiškinti, kokie pakeitimai reikalingi,“ – apie iškylančius iššūkius pasakoja UAB „INNTEC“, teikiančios individualias programavimo paslaugas, verslo vystymo vadovas Donatas Juodelis.

Jam antrina Nacionalinės Buhalterių Asociacijos vadovas Artūras Tankevičius:

„Vienas didžiausių su naująja VMI sistema susijusių iššūkių, kuriuos tenka spręsti tarptautinėms kompanijoms Lietuvoje – neproporcingai didelės laiko sąnaudos, reikalingos turimoms apskaitos sistemoms pritaikyti. Norėdamos tai padaryti, įmonės turi kreiptis į IT centrą, kuris dažniausiai yra užsienyje ir derinti visus techninius reikalavimus, kurie yra specifiniai būtent Lietuvai, todėl ir greitas sprendimas negalimas. Juolab kad ir VMI tik dabar ruošia detalius paaiškinimus, kurie, tikimės, procesą šiek tiek supaprastins. Ne mažesnė problema, žinoma, ir dideli finansiniai kaštai.“

Sprendimus siūlo lietuviai

Pastebėjus, kad užsienio buhalterinės įrangos tiekėjams sudėtinga pritaikyti sistemas reikiamam funkcionalumui, rinkoje pasirodė įvairių sprendimų.

Vienas paprasčiausių, siūlomas pačios VMI – pildyti reikalingus dokumentus virtualiai, VMI internetinėje svetainėje. Vis dėlto, tokiu atveju darbą tenka atlikti du kartus: suvesti duomenis įmonės vidinėje ir VMI sistemose. Taip ne tik ženkliai išauga laiko sąnaudos, bet ir padidėja klaidų tikimybė, o tam tikrai atvejais šis būdas iš viso yra neįmanomas dėl duomenų kiekio.

Kitas sprendimas – įvairūs neprofesionalių programinės įrangos kūrėjų pasiūlyti šablonai, kuriems galioja visi aukščiau išvardinti trūkumai. Tokie šablonai taip pat negeneruoja SAF-T failo.

Pasak Nacionalinės Buhalterių Asociacijos vadovo, dažnai sprendimo nepalengvina ir pačios įmonės vidinė politika. Pvz. JAV kapitalo įmonės dažnai laikosi pozicijos, kad optimalų ir saugų sistemos veikimą gali užtikrinti tik jų pačių IT skyrius ir turimos sistemos tiekėjas, todėl sprendimų iš trečiosios šalies jos nelinkusios rinktis. Europos įmonės į tokius sprendimus žiūri liberaliau, vis dėlto tendencija, jei tik įmanoma, išvengti turimos apskaitos sistemos pakeitimų, išlieka.

Trečiasis sprendimas, rodos, turintis mažiausiai trūkumų – atskira programinė įranga, skirta būtent i.SAF ir SAF-T failo generavimui. Įmonės turimoje apskaitos sistemoje sugeneruota ataskaitą įkeliama į tam tikrą įrankį, kuris perverčia dokumentą į VMI pateikimui tinkamą failą. Pasak tokį įrankį siūlančios UAB „INNTEC“ verslo vystymo vadovo, jų sprendimas SAFTEC jau pasiteisino labiau, nei tikėtasi.

„Manau, kad produkto sėkmę lėmė jo paprastumas. Įmonėms nereikia specialiai pritaikyti ar keisti jau turimų apskaitos sistemų, kad galėtų sugeneruoti i.SAF ar SAF-T xml failus. Iš įmonės apskaitos sistemų generuojamos tekstinės ataskaitos įkeliamos į SAFTEC įrankį, kuris sugeneruoja reikiamą failą, kurį galima pateikti VMI. Kiekvienam klientui SAFTEC suprogramuojamas individualiai, prisitaikant prie kliento sistemų generuojamų ataskaitų. Kadangi programinė įranga veikia lokaliai kliento kompiuteryje, atkrinta ir papildomi rūpesčiai dėl duomenų saugumo užtikrinimo, o tokios programos diegimo kaštai – ženkliai mažesni, lyginant su visos turimos apskaitos sistemos adaptacijomis.“ – teigia D. Juodelis.

Įmonė SAFTEC sprendimą rinkai pasiūlė prieš du mėnesius. Per šį laikotarpį sudaryta sutarčių jo diegimui už 100 000 Eur, o pagrindiniai klientai – tarptautinės įmonės.

Nuo 2017 metų – antras sistemos diegimo etapas

Nuo Naujų metų prasideda antrasis VMI sistemos diegimo etapas – duomenų kėlimas į analizės, modeliavimo ir rizikos valdymo posistemį SAF-T. Standartinę duomenų apskaitą į posistemį SAF-T turės būti pasiruošusios teikti visos įmonės, kurių grynosios pajamos 2015 metais viršijo 8 mln. eurų. Nuo 2018 metų prievolės riba mažės, todėl duomenis pateikti turės vis daugiau įmonių.

Žadama, kad iki Naujųjų metų VMI sankcijų įmonėms, neužpildžiusioms ar ataskaitas užpildžiusioms klaidingai, netaikys. Vis dėlto prognozuojama, kad 2017 m. sausis bus ta riba, kai įmonės galiausiai privalės pasirinkti vieną ar kitą sprendimą.

«

»

Kiti pranešimai

2015-06-17

Ką daryti dingus siuntai?

Kad ir kaip nenorime, siuntos kartais dingsta. Remiantis ryšių reguliavimo tarnybos (RRT) duomenimis, ... Skaityti daugiau →

2013-01-24

UAB „Gamadigi” žengia į Skandinavijos rinką

Vizualinės komunikacijos sprendimų kompanija UAB „Gamadigi“ kartu su partneriu iš Suomijos žada ... Skaityti daugiau →

2015-08-04

Mindaugas Šilkūnas: kuriant verslą nereikia tikėtis greito pelno

Ketverius metus veikianti siuntų siuntimo paslaugas teikianti internetinė svetainė „Siuskpigiau.lt“, ... Skaityti daugiau →

2013-09-13

Kodėl užsigeidžiam to, ką turi kiti?

Jeigu atsisėstumėte vietoje, kurioje yra nemažai žmonių: parke, prekybos centre ar miesto alėjoje ... Skaityti daugiau →

Informuojame, kad šioje svetainėje naudojami slapukai (angl. cookies). Sutikdami, paspauskite mygtuką „Sutinku“ arba naršykite toliau. Savo duotą sutikimą bet kada galėsite atšaukti pakeisdami savo interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus.

Sutinku ×