arrow-up.svg moon.svg

Pasaulis, kuriame gyvename (1): globalizacija ir lokalizacija

2013-07-26 Kas aktualu

Šiandieninis žmogus – informacinės visuomenės gyventojas. Kiekvieną minutę mus pasiekia neapibrėžiamas kiekis informacijos. Dėl interneto įsigalėjimo galime net neišėję iš namų sužinoti naujienas iš viso pasaulio, virtualių turų pagalba aplankyti keisčiausias pasaulio vietas, pabendrauti su draugais, gyvenančiais už daugybės kilometrų, ar pasirašyti elektorinę peticiją. Besinaudodami naujosiomis technologijomis retai susimąstome, kaip jos keičia mus ir visuomenę, kurioje gyvename. Dėl to, šiame straipsnių cikle trumpai supažindinsime su šiuo metu žmogų supančiais komunikacijos ir socialiniais procesais.A man today lives in a society which is managed by a huge flow of information. The internet gives an opportunity to fulfill all desires even without leaving home. This series of articles is going to give a short introduction to the current communication trends happening around us.

“Globalizacija – tai, kas vyksta su mumis visais“ – Z. Bauman

Globalizacija – terminas, kurį galima laikyti vienu dažniausiai girdimų žodžių, kai pokalbis pakrypsta apie šiandieninį pasaulį. Mes visi – norime to ar ne – kasdien esame globalizuojami. Riba, skirianti laiką ir erdvę, praktiškai išnyko – viskas pasiekiama tiesiog keliais mygtuko paspaudimais – šie pokyčiai ir yra globalizacijos esmė.

Tikslūs ir konkretūs apibrėžimai (kurių galima surasti daug ir įvairių), kalbant apie globalizaciją, nereikalingi, nes pavyzdžiai – geriausias būdas dar kartą „susipažinti“ su globalizacija ir jos rezultatais.

Naršyklės lange atvėrus naujienų skiltį mus pasitinka dar „karšta“, kelis kartus per dieną atnaujinama informacija iš viso pasaulio. Štai, keletą pastarųjų dienų visas pasaulis domisi Didžiosios Britanijos Karališkojo kūdikio gimimu ar popiežiaus Pranciškaus vizitu Rio de Žaneire. Internetas leidžia ir akimirksniu sužinoti kokia šiuo metu oro temperatūra Australijos pietuose ar kaip atrodė pirmosios lietuviškos knygos viršelis.

Teigiami globalizacijos aspektai kalba patys už save, ką dar ji suteikia?

Kita „medalio“ pusė – lokalizacija

„Globalizacija išskaido lygiai kaip ir suvienija; ji skaido vienydama, o pasaulio skaidymo priežastys yra tos pačios kaip ir skatinančios jo vienodėjimą.“ (Bauman Z. Globalizacija: pasekmės žmogui. Vilnius, 2002, p. 8) – taip sociologas Z. Bauman įvardija globalizacijai priešingą, tačiau, tuo pat metu ir neatsiejamą procesą – lokalizaciją (lot. lokalis – vietinis).

Lokalizacija – tai tarsi „socialiniai rėmai“, aptinkami tiek mažiau išsivysčiusiose šalyse, tiek didesniuose miestuose, atsirandantys dėl ekonominių, politinių ar kultūrinių skirtumų. Apibendrinant galima teigti, kad lokalizacijos atsiradimą lėmė tai, jog  ne visi suspėja gyventi globalizacijos „greičiu“. „Būti „lokaliajam“ globalizuotame pasaulyje yra socialinio atskirtumo ženklas.“ – teigiama Z. Bauman knygoje „Globalizacija: pasekmės žmogui“ (Vilnius, 2002, p. 9).

Kita vertus, lokalizacija gali būti ir sąmoningai pasirinkta. Vis dažniau pasigirstant kalboms apie neigiamas globalizacijos pasekmes – įvairių socialinių ir kultūrinių bruožų susipainiojimą bei galimą išnykimą, lokalizacija pavirsta „šiaudu skęstančiajam“ – galimybe išsaugoti individualumą pasaulio margumyne.

Užsienio šalyse gyvenančius lietuvius kasdien supa kitos kultūros – jiems tenka varijuoti stengiantis kiek įmanoma sumažinti Z. Bauman minimą socialinę atskirtį ir kartu išlaikyti savo nacionalinę tapatybę. Tam padeda ne tik lietuviškų bendruomenių kūrimas, internetiniai naujienų portalai, bet ir specialiai lietuviams leidžiama periodinė spauda, tokie laikraščiai kaip „Amerikos lietuvis”, „Čikagos aidas” ar žurnalas „Pasaulio lietuvis”.

Vieno atsakymo – nėra

Informacinėje visuomenėje gyvenantis žmogus žino atsakymus į daugybę sudėtingų klausimų – tačiau negali vienareikšmiškai pasakyti – gėris ar blogis yra globalizacija, kokius dar pokyčius pasaulyje ji nulems ir ar lokalizacija yra geriausias būdas „apsisaugoti“? Nediskutuotinas atsakymas yra vienas – tai neišvengiama šiandienos dalis.

Atidžiau pažvelgus į supantį pasaulį, norisi daugiau sužinoti apie mus pačius – žmones, nuolat vartojančius, ir neretai pačius tampančiais „preke“. Apie tai skaitykite kitame ciklo „Pasaulis, kuriame gyvename“ straipsnyje.

There is no day that could be imagined without the huge impact of globalization, which is one of the phenomenons today.  Globalization is the reason of deleted burdens between time and space. Everything can be reached literally by hand (or by clicking one button).  The other side of globalization is called localization. Localization emerged because of the complexity of living in global world. On the other hand – localization may be understood as the only way to maintain the individuality in this society.

«

»

Kiti pranešimai

2015-07-31

„Victoria Secret“ – aktyviausiai socialines medijas naudojantis prekės ženklas

Iš 50 žinomų prekės ženklų tik vienas gavo aukščiausius balus vertinant 8 populiarių socialinių ... Skaityti daugiau →

2013-12-12

Už automobilių sporto ištekėjau prieš 25 metus

Automobilių sportas dažniausiai laikomas tikrų vyrų užsiėmimu, tačiau Lietuvos automobilių sporto ... Skaityti daugiau →

2009-11-23

AB „Požeminiai darbai” ir toliau įgyvendina milijoninius projektus

Nepaisant sunkmečio metu kylančių veiksnių, ribojančių statybos veiklą ir bloginančių ekonominę ... Skaityti daugiau →

2017-09-26

Automobilių sporto renginių metu nebijokime kreiptis į atitinkamas saugumo tarnybas

Iki Lietuvos ralio čempionato finalo, kuris vyks rugsėjo 29-30 dienomis Druskininkų-Lazdijų apylinkėse, ... Skaityti daugiau →

Informuojame, kad šioje svetainėje naudojami slapukai (angl. cookies). Sutikdami, paspauskite mygtuką „Sutinku“ arba naršykite toliau. Savo duotą sutikimą bet kada galėsite atšaukti pakeisdami savo interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus.

Sutinku ×