arrow-up.svg moon.svg

Pasaulis, kuriame gyvename (3) : Makdonaldizacija

2013-08-09 Kas aktualu

Šį kartą – straipsnis susijęs su maistu, tačiau ne apie jį.  Skaitykite, kaip gigantas McDonald‘as keičia mūsų pasaulį. Tapęs neatskiriama kasdienio gyvenimo dalimi, jis sukelia pasikeitimus ir žiniasklaidoje – įsigali greitis, trumpumas, temų pastovumas. Kita vertus, McDonald’o naudojamas darbų pasiskirstymas leidžia naujienų portalams akimirksniu pranešti kelias naujienas.Fast-food restaurant McDonald‘s has a bigger impact on the society and journalism than it looks at first sight. It has become a social phenomenon called McDonaldization and can be observed in the communication processess too.

McDonald’as: ryšys su visuomene ir žiniasklaida

McDonald’s: kas pirmiausia šauna į galvą išgirdus šį pavadinimą? Tai – greitis, spalvos, pastovumas, kiekybė. Greitojo maisto restoranas pavirto ne tik prekiniu ženklu, bet ir socialiniu reiškiniu – makdonaldizacija (makdonaldizacija, anot George Ritzer, yra greito maisto restoranams būdingų principų įsitvirtinimas socialinėje visuomenės sferoje.). Pakitusios socialinio gyvenimo sąlygos neišvengiamai keičia ir žiniasklaidą. Norėdamos sudominti skaitytojus, žiniasklaidos priemonės informaciją turi pateikti kaip McDonald’as – greitai, patraukliai ir lakoniškai.

Šis, iš pirmo žvilgsnio paprastas procesas, savyje slepia daug sudėtingesnių fenomenų, apie kuriuos knygoje „Visuomenės makdonaldizacija“ („McDonaldization of Society“) rašo G. Ritzer. Jų suvokimas leidžia geriau suprasti, kas vyksta šalia mūsų ir su mumis.

Mėsainis: keturios sudedamosios dalys

Pirmoji makdonaldizacijos dimensija – produktyvumas (efficiency). Būtent produktyvumas šiandien yra visa ko variklis – kuo greičiau viskas aplink mus vyksta – tuo geriau. Tokiu būdu, McDonald‘s restoranai stengiasi kuo greičiau aptarnauti klientus, kad vos tik šiems pavalgius juos pakeistų kiti. Dėl šios priežasties – noro viską gauti greitai, sparčiai populiarėja šaldyto maisto produktai, maisto pristatymas į namus. Štai, filmų žiūrėjimas internete „nugalėjo“ lankymąsi kino teatruose ir DVD. Žiniasklaidoje tai pasireiškia jau ne kartą minėtu greitu informacijos skelbimu ir tiesiog punktais parašyto teksto publikavimu. Taip ne tik lengviau sukurti tekstą, bet ir skaitytojas sugaišta mažiau laiko. Tai sužinojus išryškėja ir taip akivaizdus ryšys tarp jau minėtų vartotojiškumo, globalizacijos ir makdonaldizacijos, vieni procesai papildo kitus, kartais netgi sudėtinga atskirti jų bruožus, jeigu tai padaryti apskritai įmanoma.

Antrajam bruožui būdingas kiekybės (quantity)pranašumas, lyginant su kokybe (quality). McDonald’e aukštesni kokybės rodikliai pasiekiami pasitelkus darbo paskirstymą. Taip darbuotojai dirba našiau, nes nesirūpina bendra darbo kokybe. Šiuo atveju išryškėja paradoksas: McDonald darbų skirstymo sistema komunikaciniuose procesuose turi atvirkštinį efektą. Diferencijavimas komunikacijoje neišvengiamas, nes „galutinis vaisius“ yra kelių ar netgi keliolikos žmonių, atliekančių individualias užduotis, darbo rezultatas. Norint tuo įsitikinti pakanka pažvelgti į naujienų portalų antraštes: šalia džiaugsmingų straipsnių apie Rūtos Meilutytės pergales Barselonoje, galima išvysti  vyrų krepšinio rinktinės komentarus apie varžybas su Belgijos komanda ir sąlygas Kauno sporto halėje, naujas detales apie alpinistų istoriją Pakistane ar turtuolių iš Rusijos apsipirkinėjimo įspūdžius. Visa informacija – skirtingų darbuotojų bendradarbiavimo rezultatas. Visgi, negalima nuginčyti kiekybės įsigalėjimo, tai plačiau išnagrinėta straipsniuose apie vartotojiškumą ir globalizaciją.

Nuspėjamumas (predictability) – trečiasis bruožas. Pravėrus McDonald’o duris bet kurioje šalyje – pasitinka vienodai apsirengę padavėjai, meniu ir interjeras. Tai suteikia vienodą patirtį, nepriklausančią nuo lokacijos. Nuspėjamumo įtaka labiausiai jaučiama filmų industrijoje. Praktiškai nereikia žiūrėti nemažos dalies šiuo metu pasirodančių filmų, ką jau kalbėti apie serialus, nes pamačius keletą pirmųjų serijų galima atspėti ne tik kaip toliau klostysis veiksmas, bet ir kokia pabaiga laukia. Kalbant apie žiniasklaidą, nuspėjamumas tiesiogiai siejasi su sensacingų naujienų nušvietimu. Skandalinga informacija padeda pritraukti skaitytojus, todėl ji visada „pasitinka” pirmuosiuose puslapiuose, nors jos informacine verte neretai galima suabejoti. To pasekme tampa mažas įdomesnių ir aktualesnių temų populiarumas. Galima drąsiai teigti, jog aukšti reitingai dažnai laimi „kovą” su informatyvumu.

Paskutinis G. Ritzer įvardijamas bruožas yra kontrolė (control), sukuriama technologijų. Ši makdonaldizacijos ypatybė suvokiama bene lengviausiai. Tereikia sau užduoti du klausimus – kaip pakeitė technologijos mano gyvenimą ir kokia jų svarba? Būtent technologiniai laimėjimai leidžia bet kuriuo paros metu skaityti naujienas, o žurnalistams sutiekia galimybę informuoti visuomenę. Kontrolės „medalis” – dvipusis. McDonald’as diktuoja maitinimosi ir gyvenimo būdo taisykles, o žiniasklaida – žinojimą. Skaitytojus pasiekia tik ta informacija, kurią jiems pateikia žiniasklaidos priemonės, visa kita lieka „už naujienų laivo borto”.

Makdonaldizuoti žmonės

Kiekvienas santykis su aplinka – unikalus, todėl G. Ritzer žmones skirsto į tris kategorijas, skirtingai suvokiančias makdonaldizaciją.  Pirmoji kategorija – aksominis narvas. Tai žmonės, kuriems patinka makdonaldizacijos atnešti pokyčiai, guminiame narvelyje „gyvena“ tie, kurie įžvelgia makdonaldizacijos pliusus ir minusus. Dažniausiai tokie žmonės suvokia proceso keliamus pokyčius ir bando jų išvengti ar sustabdyti. Geležinis narvas pasižymi visiška priešprieša makdonaldizacijai ir pesimizmu, kalbant apie patį reiškinį. Didžiausia dalis žmonių „glaudžiasi“ aksominiame narvelyje, nes jie yra priklausomi nuo makdonaldizacijos teikiamų privalumų.

Vienareikšmiškai vertinti makdonaldizaciją – sudėtinga, nes realus jos poveikis yra neišmatuojamas, o procesas toks platus, jog jam galima priskirti daugybę socialinių bruožų.

  

There are four main features of it. The first is efficiency. It means that everything is done as fast as possible in order to serve as much customers as possible in the shortest time. It occurs as short texts and fast publications in the media. It is also the reason of the popularity of frozen food and home delivery.  Quantity over the quality is the second feature. It is managed by the division of labor. This is the easiest way if fast work pace is preferred rather than quality. On the other hand, the division of work and group projects gives way better results in the media sector.  The third feature is predictability. It does not matter where the McDonald‘s restaurant is located, they are mainly the same in all the world. Customers can feel they are at the same location all the time. If talking about the media, predictability is used when talking about sports events. All matches are commented by the participants, trainers and other experts. The last feature is control.  Not only the food manufacturing process is controlled, but the customers also. It is very simple to understand it, because the whole life is technologies based.

The McDonaldization researcher George Ritzer claims there are three ways to comprehend this process. There are three “cages” according to him: velvet cage, rubber cage and iron cage. The material cages are made of shows how people in those cages perceive McDonaldization.

Because of the various areas being covered, it is hard to estimate the impact McDonaldization really has on us.

«

»

Kiti pranešimai

2013-09-27

Dakaras turi būti Afrikoje!

Geriausią rezultatą tarp lietuvių Dakare pasiekęs Aurelijus Petraitis sutiko pasidalinti mintimis apie „Rally Classic“ Druskininkai 2013… Plačiau
2016-10-06

„Elsis“ stato išmanųjį biurą Kaune

Įmonių grupė „Elsis“, žymėdama sėkmingą veiklos etapą plečiasi ir šiais metais atidarys savo pačių pastatytą ir… Plačiau
2011-02-17

Elektroniniu būdu Lietuvos gyventojai bus surašomi pirmą kartą

2011 metais vyks Lietuvos gyventojų ir būstų surašymas ir pirmą kartą jis bus atliekamas elektroniniu būdu.
2010-11-08

„SMScredit.lt“ savo paslaugų maitinimo įstaigose nebeteiks

Atsižvelgdama į visuomenės bei Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos (VVTAT) neigiamą požiūrį, bendrovė „SMScredit.lt“ viešojo maitinimo… Plačiau

Informuojame, kad šioje svetainėje naudojami slapukai (angl. cookies). Sutikdami, paspauskite mygtuką „Sutinku“ arba naršykite toliau. Savo duotą sutikimą bet kada galėsite atšaukti pakeisdami savo interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus.

Sutinku ×